על סקרנות, מדעים ושאלה שמחכה לתשובה

סקרנות היא כח מניע לצמיחה ולשינוי וככזו, היא מהווה מפתח לחיים עשירים ופוריים.

למעשה, זוהי אחת המתנות הגדולות ביותר שאנו מקבלים עם לידתנו… הדחף המולד לידע.

לא בכדי אם כן, חלק חשוב ומשמעותי בתפקידנו כאנשי חינוך הוא לאפשר ולטפח את סקרנותם הטבעית של הילדים.

באותם מצבים שבהם ילדים אינם מגלים סקרנות, חובה עלינו לעצור ולבחון היטב מהם הגורמים שהביאו לכך…

  • האם הסביבה הלימודית של הילדים עשירה מספיק?
  • האם הסביבה מותאמת באופן מדויק לצורכי הילדים?
  • האם קצב הלימוד שקבענו מותאם לקצב האישי של הילדים?
  • האם מי מהילדים חווה קושי רגשי עכשווי כלשהוא?
  • ועוד ועוד…

בנוף ילדות, דרך דיוק עקבי של התנאים הנ"ל, אנו מאפשרים לילדינו ללמוד מתוך הנעה פנימית וסקרנות טבעית. בין היתר, אנו מקפידים הקפדה יתרה, על מרחב הלמידה הפיזי (ובפרט, על עושרו ומידת העצמאות שהוא מספק לילדים), על אופני הלימוד (ובפרט על טיפוח מיומנויות הלומד העצמאי ועל למידה לפי קצב אישי) וכמובן, גם על תכני ותוכניות הלימוד כאשר….אחת התכניות העשירות והמסקרנות ביותר היא, ללא ספק, תכנית המדעים של נוף ילדות!

מדובר בתכנית רב תחומית, שנבנתה ע"י ענבר אופק ומיושמת, במקצועיות רבה, זו השנה ה-12 ע"י צוות נוף ילדות. התכנית העשירה כוללת את תחומי הזואולוגיה, בוטניקה, גאוגרפיה, אסטרונומיה ובתלתון הבוגר – גם את תחומי הפיזיקה והכימיה.

דרך תחומי דעת מגוונים אלה, ניתנת לילדים ההזדמנות ללמוד, באופן חוויתי ומהנה, על עצמם ועל העולם המופלא הסובב אותם.

שיעורי המדעים מתקיימים בקבוצות קטנות, המאפשרות לנו להגיע לכל ילד וילדה ולהעביר נושאים מגוונים, תוך התאמה מדוייקת לרמות התפיסה וההתקדמות השונות של הילדים.

ובאופן ספציפי, המבנה התלת שנתי של התכנית מאפשר לילדים ללמוד בכל שנה את אותם הנושאים אך בדרגת העמקה גבוהה יותר. איעזר בדוגמה פשוטה, של לימוד נושא "אדמה-מים-אוויר", כדי להדגים את עיקרון ההעמקה בלמידה, בכיתה התלת-גילית:

בשנתם הראשונה – ילדי א' הצעירים שלנו מתוודעים אל המושגים אדמה-מים-אוויר, ממיינים חפצים שונים בהתאם לקטגוריות השונות (כך למשל – בעלי חיים/כלי תחבורה המשתייכים לים, ליבשה או לאוויר) ועוד.

בשנה שלאחר מכן, הם מצטרפים לשכבת ב' ומעמיקים באותו הנושא, דרך עבודה עם הגלובוס (האוקיינוסים והיבשות), עריכת ניסויים שונים המראים כיצד האוויר תופס מקום והיכרות עם מצבי הצבירה השונים (גז, נוזל, מוצק).

וכשהם מצטרפים לשכבת ג' והופכים לבוגרי הכיתה – הם עולים מדרגה נוספת ודנים על חשיבותה של האדמה, על חומרים מתכלים ושאינם מתכלים, הם לומדים למלא דו"ח ניסוי מפורט ומעמיקים בלימוד המעברים בין מצבי הצבירה השונים (חימום, אידוי והקפאה).

לאחר שיעור המדעים השבועי, הילדים מתפנים לתרגל בעצמאות את התכנים הנלמדים באמצעות עזרי הלימוד, תרגילי המדף ודפי העבודה. ובתוך כך, הם לומדים ומתרגלים מיומנויות חקר שונות כגון: תצפיות, ניסויים, כתיבת דו"ח ניסוי, עבודה עם מגדירים שונים וביצוע עבודת חקר מלאה.

מידי חודש כל התרגילים שעל המדפים מתחלפים בחדשים ומכניסים הרבה עניין ו….סקרנות!

חלק משיעורי המדעים מתקיימים בתוך הכיתה וחלק מחוץ לכיתה, קרוב לטבע ולמקום בו מתרחשות התופעות עצמן.

כל אלה מגרים את דימיונם של הילדים ומטפחים את סקרנותם – וכך יוצא שבכל שיעור הילדים מעלים תהיות ושאלות מגוונות המסקרנות אותם, שאלות אשר לא פעם אף חורגות מתכני השיעור עצמו.

תופעה מבורכת זו הולידה במוחה של ירדן דביר, רכזת המדעים של התלתון הצעיר, את הרעיון המקסים ליצירת פינה העונה לשם… "שאלה שמחכה לתשובה".

בפינה זו מרוכזות כל השאלות שעולות במהלך השיעורים על ידי ילדי א', ב' ו-ג' וממתינות לתשובה…

ילדי ג', בוגרי הכיתה, שכבר למדו כיצד לבצע עבודת חקר, בוחרים את השאלות שמעניינות אותם, חוקרים ושבים אל הכיתה כולה עם תשובות מרתקות (והנה עוד אחד מיתרונותיה של הכיתה הרב גילית!).

שרון מנשה לוי

מייסדת בית הספר המונטסורי נוף ילדות

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.